University of Twente Student Theses

Login

Moleculaire dynamica simulaties in het voortgezet onderwijs

Hogenberk, F. (2020) Moleculaire dynamica simulaties in het voortgezet onderwijs.

[img] PDF
1MB
Abstract:De afgelopen jaren neemt het gebruik van technologie en digitale hulpmiddelen in het dagelijks leven steeds verder toe. Deze trend is ook te herkennen in het onderwijs, waar nog vaak wordt gezocht hoe deze middelen precies in het onderwijs geïmplementeerd kunnen worden. In dit onderzoek wordt specifiek gekeken naar moleculaire dynamica (MD) simulaties als digitaal hulpmiddel bij scheikunde. Deze simulaties zouden mogelijk een oplossing kunnen bieden voor misconcepties op het gebied van micro-macro denken bij scheikunde zoals de misconceptie dat één enkel rubbermolecuul elastisch is. Het doel van dit onderzoek is om te bepalen in hoeverre MD-simulaties van polymeerborstels geschikt zijn om, in een inquiry learning space (ILS) over de E-nose, het begrip van processen op microniveau te vergroten bij leerlingen in 4 havo. Dit is onderzocht door literatuuronderzoek naar kenmerken van simulaties en misconcepties bij micro-macro denken, door vragenlijsten bij leerlingen en docenten en een interview bij leerlingen. Echter leveren deze methoden niet voldoende bewijs om vast te kunnen stellen dat MD-simulaties daadwerkelijk het begrip van processen op microniveau vergroten. Uit het onderzoek komt wel naar voren aan welke kenmerken een educatieve simulatie zou moeten voldoen en dat zowel leerlingen als docenten overwegend positief zijn over het gebruik van simulaties in het voortgezet onderwijs.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:35 chemistry, 81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/82699
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page