University of Twente Student Theses

Login

Ontwerp van een drijvende telescopische havendam

Geerdink, N.A (2018) Ontwerp van een drijvende telescopische havendam.

[img] PDF
28MB
Abstract:Dit rapport doet onderzoek naar een oplossing voor het beperkte zicht dat vaarverkeer ondervindt door havendammen die hoog uitstijgen boven de waterstand. Hiervoor is een ontwerp gemaakt dat het bovenste gedeelte van de bestaande havendam vervangt. Dit ontwerp is een telescopisch element dat meebeweegt met de waterstand door middel van zijn drijfvermogen. Daarmee bevindt het element zich altijd op vaste hoogte boven de waterstand waardoor vaarverkeer over het ontwerp heen kan kijken. Het ontwerpproces is begonnen met het opstellen van het programma van eisen. Hierin zijn eisen, wensen en randvoorwaarden meegenomen afkomstig van stakeholders en de ontwerpnota van de betreffende haven. Daarna is met behulp van een multi-criteria analyse een afweging gemaakt voor de materiaalkeuze en de bevestiging van het ontwerp aan de bestaande havendam. Op basis van deze ontwerpkeuzes en het programma van eisen is een functioneel ontwerp opgesteld. Van het functioneel ontwerp is vervolgens bepaald of deze voldoet aan technische aspecten. Concreet is berekend met welke afmetingen dit ontwerp bestand is tegen alle krachten die erop komen te werken en of het drijfvermogen te allen tijde voldoende is. Door middel van een iteratief proces zijn de minimale afmetingen tot stand gekomen waarbij het ontwerp voldoet aan de technische aspecten. Hieruit volgt het definitief ontwerp. Daarnaast is bepaald hoe meerdere ontwerpen kunnen worden geïnstalleerd in praktijk. Uit de resultaten blijkt dat het definitief ontwerp het zicht van vaarverkeer aanzienlijk verbetert. Vaarverkeer met een laag zichtpunt ondervindt in de oude situatie slecht zicht bij de mediane waterstand, terwijl zij in de nieuwe situatie bij deze waterstand, en zelfs 0,75 meter daaronder, volledig zicht hebben. Het zicht wordt nog enigszins belemmerd door tussenschotten die geplaatst zijn tussen een reeks ontwerpen. Toch blijft het zicht goed genoeg om te zien wat er aan de andere zijde van de havendam vaart. Omdat het ontwerp alleen bestaat uit rechte wanden en is gemaakt van staal is deze goed maakbaar en relatief goedkoop. Dit zijn grote voordelen van het ontwerp. Bovendien wordt de bestaande damwand goed benut en is het ontwerp eenvoudig te installeren. Wel heeft het ontwerp door het gebruik van staal een erg grote omvang. In deze situatie heeft dat geen nadelige gevolgen omdat aan de technische aspecten wordt voldaan, en de doorstroming van de rivier en vaarverkeer niet worden gehinderd. Echter, wanneer dit ontwerp zou worden gebruikt in andere havens kan deze breedte hinderlijk zijn. Daarmee is het ontwerp enkel onder voorbehoud toepasbaar in andere situaties. Al met al is dit ontwerp van de drijvende telescopische havendam een relatief goedkope en goed maakbare oplossing voor het beperkte zicht dat vaarverkeer ondervindt. Een keerzijde is de omvang van het ontwerp. Dit is nadelig is voor de toepasbaarheid maar heeft in deze situatie geen nadelige gevolgen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:56 civil engineering
Programme:Civil Engineering BSc (56952)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/77250
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page