University of Twente Student Theses

Login

Ontwikkeling van een informatiedrager voor op autobanden van het merk Vredestein

Buijs, A.J. (2012) Ontwikkeling van een informatiedrager voor op autobanden van het merk Vredestein.

[img] PDF
28MB
Abstract:De Bachelor eindopdracht zoals beschreven in dit rapport is uitgevoerd in opdracht van Apollo Vredestein B.V. , een Nederlands producent van banden voor onder andere auto’s, landbouwvoertuigen en fietsen. Momenteel maakt Apollo Vredestein gebruik van etiketten met een lijmlaag voor het weergeven van productinformatie op autobanden van het merk Vredestein. Deze etiketten voldoen niet aan de eisen en wensen van Vredestein. De lijmlaag hecht slecht aan het oppervlak van een autoband door de oneffenheid van het loopvlak en de aanwezigheid van zogenoemde ‘ventings’, met als gevolg dat de etiketten loslaten, slecht leesbaar zijn en volgens Vredestein geen kwaliteit uitstralen. Na verloop van tijd verslechtert bovendien de kwaliteitsuitstraling doordat oliën uit de band vrijkomen die de stickers doen verkleuren. Ook zijn de etiketten duur en lastig te verwerken vanwege de vereiste speciale lijmlaag en heeft de huidige leverancier aangegeven te stoppen met de productie van het speciale etiketmateriaal. Bovendien stelt de Europese wetgeving vast dat per 1 juli 2012 alle etiketten voor op autobanden moeten zijn voorzien van een energielabel, om klanten te motiveren brandstofefficiëntere banden te kopen. De hiervoor genoemde redenen maken dat Vredestein op zoek is naar een nieuw product voor het weergeven van productinformatie op autobanden van het merk Vredestein. Een analyse van het huidig product wijst uit dat naast een standaard sticker die op het loopvlak van iedere autoband handmatig of machinaal wordt geplaatst, een klein deel van de banden ook nog handmatig wordt voorzien van een adressticker enkele momenten voor transport. Vastgesteld wordt dat de standaard sticker inderdaad niet voldoet aan de punten vooraf aangegeven door Vredestein. Het marktonderzoek, waarbij een bezoek is gebracht aan drie verkooppunten in Nederland, wijst bovendien uit dat retailers voornamelijk problemen ondervinden met het verwijderen van de adressticker. Op basis van meer informatie verkregen van diverse stakeholders is een programma van eisen opgesteld dat vaststelt aan welke verdere specificaties de nieuwe informatiedrager zal moeten voldoen. De eisen en wensen hebben onder andere betrekking op de kwaliteitsuitstraling, het duidelijk weergeven van de vereiste productinformatie, de bestendigheid tegen diverse logistieke handelingen en omgevingsomstandigheden, de verwijderbaarheid, de duurzaamheid, het productieproces en de kosten. Een vooronderzoek naar bestaande etiketteringtechnieken binnen de verpakkingsindustrie heeft geleid tot meerdere concepten voor de nieuwe informatiedrager. Eén van de meest belovende ideeën is het aanbrengen van een zogenaamd sleufetiket door het midden van de band. Dit type etiket biedt veel mogelijkheden m.b.t. de grafische vormgeving, is toepasbaar op grote productieaantallen en kan op ieder type en maat autoband worden toegepast. Een nadeel van dit idee is dat niet bewezen is of het sleufetiket naast handmatig ook machinaal kan worden bevestigd. Voorafgaand aan de start van deze Bachelor eindopdracht is reeds een brainstormsessie gehouden binnen Vredestein om tot concepten te komen voor de nieuwe informatiedrager. Deze sessie werd niet ondersteund door informatie verkregen uit een vooronderzoek, waardoor de resultaten enigszins afwijken van de resultaten verkregen uit het vooronderzoek. Het concept waarbij een wikkel door het midden van de band wordt bevestigd kreeg na afloop van deze sessie de hoogste waardering en is in de weken voor aanvang van deze bachelor eindopdracht verder uitgewerkt. De resultaten uit het vooronderzoek zijn in een later stadium van het project pas geformuleerd waardoor is besloten dit resultaat niet mee te nemen maar in het achterhoofd te houden voor als het ontwikkelingstraject van de wikkel vast zou lopen. Het concept van de wikkel is uitgewerkt tot een gedetailleerd eindresultaat dat is gebaseerd op het principe van banderolleren. Een baan recyclebaar BOPP foliemateriaal wordt met behulp van een banderolleermachine door het midden van de autoband gehaald, op de juiste positie gepositioneerd, met hitte geseald en vervolgens afgeknipt. De baan foliemateriaal is voorzien van een repeterend patroon van 30cm. Doordat een grote diversiteit aan bandenmaten moet worden voorzien van een banderol en er gebruik zal worden gemaakt van één standaard van 30 cm, is de banderolleermachine uitgerust met een knipfunctie die overtollig folie kan verwijderen. Op die manier staat de baan folie altijd goed gepositioneerd voor de volgende band. Naast deze toevoeging zal de boog van de banderolleermachine aangepast worden zodat deze groot genoeg is voor het verwerken van de grootste bandenmaten en kan openen en sluiten waardoor de wikkel door de band kan worden geplaatst. De banderol is een goed alternatief voor de huidige sticker. Allereerst doordat de banderol een hogere kwaliteitsuitstraling biedt dankzij het niet achterlaten van lijmresten en een strakke bevestiging om de band heen. Bovendien kan de adressticker geïntegreerd worden met de banderol waardoor eventueel op een laagwaardige sticker kan worden overgestapt en door middel van één enkele handeling alle informatie van de autoband kan worden verwijderd. Diverse testen hebben bovendien uitgewezen dat de banderol bestand is tegen diverse logistieke handelingen en omgevingsinvloeden die voorkomen tijdens het logistieke proces. De banderol blijft ten alle tijden om de band bevestigd maar kan eventueel wel makkelijk verwijderd worden door de las in de breedterichting open te trekken. De vormgeving sluit aan bij de huisstijl van Vredestein en maakt dat de vereiste productinformatie compleet en duidelijk leesbaar wordt weergegeven. Het BOPP (bi-axially oriented polypropyleen) foliemateriaal biedt als voordeel dat de banderol recyclebaar is en daarmee als duurzaam beschouwd kan worden. Van het productieproces staat vast dat het realiseerbaar is. De banderolleermachines kunnen zo worden aangepast dat de boog kan openen en sluiten, de grootste bandenmaten onder de boog passen en dat er stukken tussen de folie uit kunnen worden geknipt. De materiaal- en arbeidkosten vallen 49% lager uit dan die van de huidige sticker. Echter, de verwachte investering voor het kunnen realiseren van het productieproces zal pas binnen 2,5 jaar zijn terugverdiend.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:20 art studies
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/72118
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page