University of Twente Student Theses

Login

Valideren van voorspellingsmodellen voor asfaltafkoeling. Een onderzoek naar de nauwkeurigheid van twee verschillende voorspellingsmodellen voor de afkoeling van asfalt tijdens koude en variërende weersomstandigheden

Baars, P.C.M. (2020) Valideren van voorspellingsmodellen voor asfaltafkoeling. Een onderzoek naar de nauwkeurigheid van twee verschillende voorspellingsmodellen voor de afkoeling van asfalt tijdens koude en variërende weersomstandigheden.

[img] PDF
3MB
Abstract:In dit onderzoek worden voorspellingsmodellen voor asfaltafkoeling geanalyseerd en gevalideerd. Voor de kwaliteit van het asfalt is het namelijk belangrijk dat het verdichten binnen een zo optimaal mogelijk temperatuurinterval plaatsvindt. Daarom is het wenselijk om van tevoren te weten hoe snel het asfalt afkoelt. Dit onderzoek zou moeten bijdragen aan verbetering en innovatie binnen de asfaltindustrie en eventueel aanzetten tot vervolgonderzoek naar dit soort voorspellingsmodellen. In dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van twee verschillende voorspellingsmodellen die de asfalttemperatuur kunnen voorspellen tijdens het asfalteren en verdichten: PaveCool en ASPARiCool. PaveCool genereert voorspellingen op basis van een thermodynamisch model, waarbij warmteeigenschappen van materialen een grote rol spelen. ASPARiCool maakt gebruik van een Machine Learning-algoritme, waarmee voorspellingen kunnen worden gegenereerd op basis van reële data. Het grootste probleem van beide modellen is echter een gebrek aan reële data. Zo is voor ASPARiCool bijvoorbeeld nog te weinig data beschikbaar om nauwkeurige voorspellen te kunnen genereren. Namens ASPARi en Roelofs, een van de partnerbedrijven binnen het ASPARi-netwerk, worden in dit onderzoek deze beide modellen geanalyseerd en gevalideerd. Dit gebeurt aan de hand van temperatuurgegevens die in de periode november-december 2019 zijn verkregen op asfalteerprojecten van Roelofs. Het doel van dit onderzoek is dan ook om de voorspellingsmodellen te valideren met data die verkregen is onder relatief koude, variërende weersomstandigheden, zoals in de periode novemberdecember het geval is. De hoofdvraag die hierbij is gesteld is als volgt: Wat is de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van theoretische en praktische voorspellingsmodellen onder variërende Nederlandse weersomstandigheden?
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:56 civil engineering
Programme:Civil Engineering BSc (56952)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/80764
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page