University of Twente Student Theses

Login

Logistiek in de bouwmaterialenhandel : een marktonderzoek naar logistieke kengetallen voor de logistiek tussen groothandel en klant in de bouwmaterialenhandelmarkt

Meer, J.P. van der (2008) Logistiek in de bouwmaterialenhandel : een marktonderzoek naar logistieke kengetallen voor de logistiek tussen groothandel en klant in de bouwmaterialenhandelmarkt.

[img] PDF
1MB
Abstract:Aanleiding De bouwmaterialenhandel verzorgt een grote logistieke functie binnen de bouw. Zij maakt talloze vervoersbewegingen per dag. De bouwmaterialenhandel heeft hierdoor kennis van vervoersbewegingen en trends die zich voordoen in de logistiek. Voordat deze kennis bruikbaar is zal er eerst onderzoek gedaan moeten worden naar hoe deze logistiek in de branche geregeld is. Met logistiek worden alleen de bewegingen tussen groothandel en klant bedoelt. Door middel van de enquête ‘logistiek in de bouwmaterialenhandel’ en door interviews met bedrijven is de logistiek in kaart gebracht. De doelstelling bij dit onderzoek is het inzicht geven in de logistiek binnen de bouwmaterialenhandel waardoor het leveren van kengetallen voor de markt en kansen en bedreigingen over logistiek aan de leden van de Koninklijke Hibin mogelijk is. Resultaten ‘Dè bouwmaterialenhandelaar bestaat niet’, is het resultaat dat uit de enquête naar voren is gekomen. Iedere bouwmaterialenhandelaar heeft het zogenaamde wiel zelf uitgevonden waardoor er vele verschillende wielen zijn ontstaan. Alle bouwmaterialenhandelaren werken met dezelfde producten maar hebben hun bedrijf allemaal anders ingericht. Dit heeft voor een groot deel te maken met de cultuur in de markt van bouwmaterialen. Er mag bijna niet gekeken worden in de keuken van de concurrent; het is ieder voor zich. De kengetallen die uit de enquête voortvloeien hebben betrekking op het eigen vervoer van de bouwmaterialenhandelaar. Het grootste deel van de producten wordt namelijk met eigen vervoer aan de klant geleverd. De reden hiervoor is vooral de flexibiliteit dat eigen vervoer met zich meebrengt. Daarnaast is het op de weg hebben van een eigen bedrijfsvrachtwagen erg belangrijk, het brengt naamsbekendheid en binding met de klant. Naast kengetallen voor eigen vervoer zijn ook verschillen tussen drie type vrachtwagens onderzocht. Vrachtwagens kleiner dan 15 ton worden voornamelijk voor ritten dichtbij het depot gebruikt. Daarnaast worden deze ook gebruikt voor binnenstedelijke ritten omdat dit type het meest wendbaar is. Vrachtwagens tussen de 15 en 25 ton hebben de laagste laad- en lostijd. Voorraadbeheer, ICT en ketensamenwerking worden gezien als de drie grootste kansen in de markt. Filevorming, binnenstedelijke bereikbaarheid en milieueisen worden daarentegen gezien als de grootste bedreigingen. Aanbevelingen De klant, vaak een aannemer, plaatst zijn bestelling regelmatig op het laatste moment en verwacht dat de bestelling diezelfde dag nog geleverd kan worden. Het is moeilijk voor de bouwmaterialen handel om hieraan te voldoen. De voorraad en het assortiment van de groothandel zijn om die reden groot veel groter dan bij groothandelaren in andere branches. De groothandelaren durven deze vraag van de klant niet te veranderen omdat de klant dan naar een andere groothandel overstapt. Een mogelijkheid om de vraag te proberen te veranderen is door de klant te belonen wanneer de bestelling eerder wordt geplaatst. Een andere mogelijkheid is om te veranderen van groothandelaar naar dienstverlener, door de klant te begeleiden in het bestellen van de juiste producten. Dit is mogelijk wanneer de groothandel bijvoorbeeld zijn voorraad en logistiek uitbesteed aan een andere grotere groothandel. De grotere groothandel kan zich dan toeleggen op het voorraadbeheer en de logistiek, terwijl de kleinere groothandel zich dan alleen bezig houdt met het begeleiden van de klant. Toekomst Dit onderzoek geeft een globaal beeld van de bouwmaterialenhandelmarkt. Dit betekent dat er op sommige punten meer verdieping nodig is om concretere uitspraken te kunnen doen. Een nieuw onderzoek in de toekomst zou hierbij kunnen helpen, aangezien er dan referentiemateriaal aanwezig is. Een onderzoek naar de kosten voor extern en eigen vervoer zou een positieve bijdrage kunnen leveren aan de veranderingen die nodig zijn om concurrerend te blijven.
Item Type:Internship Report (Bachelor)
Clients:
Koninklijke HIBIN
Balance & Result
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:56 civil engineering
Programme:Civil Engineering BSc (56952)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/74773
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page