University of Twente Student Theses

Login

Ontwikkeling van een meetinstrument voor creativiteit in het 21e eeuwse Nederlandse onderwijs

Laat, B. de (2016) Ontwikkeling van een meetinstrument voor creativiteit in het 21e eeuwse Nederlandse onderwijs.

[img] PDF
716kB
Abstract:De verschuiving van een statische industriële maatschappij naar een dynamische kennismaatschappij in de 21e eeuw zorgt ervoor dat er meer aandacht komt voor bepaalde vaardigheden in het onderwijs. Creativiteit, het kunnen bedenken en/of produceren van nieuwe en waardevolle ideeën, wordt als erg belangrijk gezien, zowel door beleidsmakers als door docenten, maar hier wordt niet veel aandacht aan besteed in het huidige onderwijs. Om de integratie van creativiteit in het onderwijs te ondersteunen, is in dit onderzoek een meetinstrument voor creativiteit ontwikkeld. Creativiteit is hier benaderd als een cognitief proces, dat zowel divergent als convergent denken omvat. Het meetinstrument moest een valide en betrouwbare meting van creativiteit kunnen geven en daarnaast de ontwikkeling van creativiteit ondersteunen. Het eindproduct omvat een opdracht, uitleg en rubric voor creativiteit. Verder onderzoek kan gedaan worden naar self-management en -assessment van leerlingen bij het gebruik van dit instrument.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Stichting Leerplan Ontwikkeling
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/70592
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page