University of Twente Student Theses

Login

Lerarenkenmerken en de implementatie van het onderwijs in digitale geletterdheid in het VO

Lubitz, M. (2015) Lerarenkenmerken en de implementatie van het onderwijs in digitale geletterdheid in het VO.

[img] PDF
397kB
Abstract:Dit onderzoek gaat over factoren die samenhangen met de implementatie van onderwijs in digitale geletterdheid. Hiervoor is eerst in de literatuur naar factoren die hier mogelijk invloed op hebben gekeken. Deze zijn ingedeeld in drie categorieën: schoolfactoren, lerarenfactoren en overige factoren. Vervolgens zijn statistische analyses uitgevoerd met gebruik van de data van International Computer and Information Literacy Study (ICILS) 2013. In deze internationale studie zijn vragenlijsten door leerlingen, leraren en schoolleiders ingevuld. In Nederland hebben in totaal 2.197 leerlingen van 121 scholen en 1.083 leraren van 96 scholen geparticipeerd. Een multi-level analyse heeft aangetoond dat verschillen tussen scholen geen significant effect op de variantie hebben. Bij de lerarenfactoren heeft een regressienanalyse een positieve samenhang laten zien tussen de nadruk op het aanleren van digitale vaardigheden en het geslacht van leraren, hun ervaringen met ICT in het onderwijs, hun zelf-concept, hun samenwerkende professionele ontwikkeling en het computergebruik door leraren tijdens de les. Bij de schoolfactoren bestond een positieve correlatie met de strategie van de school. Bij de overige factoren kwam een positieve samenhang met de frequentie van ICT-gebruik door de klas naar voren. Schoolleiders kunnen deze informatie gebruiken om te proberen de nadruk van leraren op onderwijs in digitale geletterdheid te versterken.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/68851
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page