University of Twente Student Theses

Login

Het effect van transformatief leiderschap en diversiteit op de professionele ontwikkeling van mbo docenten.

Berg, Dieuwertje ten (2014) Het effect van transformatief leiderschap en diversiteit op de professionele ontwikkeling van mbo docenten.

[img] PDF
626kB
Abstract:De professionele ontwikkeling van docenten is erg belangrijk om de kwaliteit van het onderwijs op peil te houden. Docenten bekwaam zijn om in teams te werken en binnen het mbo zijn deze docententeams vaak divers. Docenten kunnen veel van elkaar leren omdat iedere docent unieke kennis en vaardigheden meebrengt. Transformatief leiderschap heeft een positief effect op het professioneel leren van docenten. Echter is het niet altijd evident hoe collega’s te benutten in het eigen leerproces. Een transformationeel leider zou hier een positieve rol in kunnen spelen. Dit onderzoek richt zich op de vraag hoe het effect van transformatief leiderschap op professioneel leren van docenten afhangt van de diversiteit binnen het team. De interactie tussen de aspecten; visie, stimulatie, ondersteuning, leeftijd, geslacht en opleidingsachtergrond, die effect kunnen hebben op de professionalisering en zowel een rol spelen bij transformatief leiderschap als diversiteit zullen statistisch geanalyseerd worden. De data van 447 docenten verdeeld over 6 verschillende mbo instellingen zal geanalyseerd worden met een multilevel structural equation modeling (MSEM), waarin transformatief leiderschap het effect van diversiteit modereert. Transformatief leiderschap is in dit onderzoek gemeten op individueel niveau, maar wordt onderzocht op team niveau omdat diversiteit een team karakteristiek is, wat conceptueel betekend dat er gekeken wordt naar de gedeelde perceptie van docenten over transformatief leiderschap. Er zijn geen directe effecten gevonden tussen diversiteit en professioneel leren. Dus docenten hebben geen baat, maar ook geen last van diversiteit. Transformatief leiderschap kan de geringe negatieve effecten van diversiteit gedeelte opvangen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/66713
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page