University of Twente Student Theses

Login

Welke rol spelen talenten in de relatie tussen werkdruk en ziekteverzuim bij leerkrachten?

Surmann, M. (2014) Welke rol spelen talenten in de relatie tussen werkdruk en ziekteverzuim bij leerkrachten?

[img] PDF
345kB
Abstract:Ziekteverzuim en burn-out vormen een groot probleem bij leerkrachten en veroorzaken hoge kosten. De inzet van talenten als onderdeel van het psychologische welbevinden kan als beschermende factor tegen pathologie en uitputting werken. Daarom wordt in deze studie naar de samenhang tussen de inzet van talenten en ziekteverzuim/burn-out gekeken. Verder wordt onderzocht of de inzet van talenten de samenhang tussen werkdruk - een hoofdoorzaak voor ziekteverzuim en burn-out – en ziekteverzuim/burn-out kan modereren. Hierbij wordt gekeken of leraren die vaker hun talenten inzetten minder verzuimen/last hebben van burn-out dan leraren die dit minder vaak doen. 246 leraren uit het basisonderwijs vulden in een grootschaliger onderzoek onder andere vragenlijsten over ervaren werkdruk, talenten, ziekteverzuim en burn-out in. In de resultaten wordt samenhang gevonden tussen de inzet van talenten en burn-out en er wordt bewijs gevonden voor een modererende rol van talenten in de relatie tussen werkdruk en burn-out. De hypothesen betreffende ziekteverzuim worden verworpen. Er lijkt geen samenhang te bestaan tussen de inzet van talenten en ziekteverzuim en talenten spelen een onverwachte modererende rol: leraren die vaker hun talenten inzetten lijken vaker te verzuimen. Verklaringen voor de resultaten, sterke kanten, beperkingen en een toekomstperspectief worden vervolgens besproken.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology MSc (66604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/64920
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page