University of Twente Student Theses

Login

Schooltv-weekjournaal in het basisonderwijs

Beestman, L.J. (2012) Schooltv-weekjournaal in het basisonderwijs.

[img] PDF
443kB
Abstract:Schooltv-weekjournaal is een actualiteitenprogramma voor de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. Dit programma wordt door 75% van de Nederlandse basisscholen bekeken, maar van deze scholen maakt slechts 2% gebruik van het bijbehorende lesmateriaal (DUO Market Research, 2011). De beweegredenen voor het inzetten van dit televisieprogramma in het onderwijs worden in dit onderzoek onderzocht. Hiervoor zijn op twee Nederlandse basisscholen waar beperkt gebruik wordt gemaakt van het bijbehorende lesmateriaal observaties van en interviews met leerkrachten en leerlingen afgenomen. Op deze manier is getracht een beeld te vormen over het gebruik van Schooltv-weekjournaal. Resultaten laten zien dat de scholen Schooltv-weekjournaal inzetten in het onderwijs omdat het programma een leuke manier is van de leerlingen bewust te maken van het nieuws van de wereld. Daarbij bleek dat de leerkrachten tevreden zijn over de manier waarop zij het programma inzetten in het onderwijs. Over de mogelijkheden van bijbehorende lesprogramma’s die Schooltv aanbiedt zijn de leerkrachten niet goed op de hoogte. Deze onbekendheid vormt samen met een overvol lesprogramma en de kosten, redenen voor de beperkte inzet van de bijbehorende lesmaterialen
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/62385
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page