University of Twente Student Theses

Login

Productbeoordeling en smaakperceptie: de invloed van impliciete en expliciete visuele priming op herinnering

Kerssies, Jan Joost (2011) Productbeoordeling en smaakperceptie: de invloed van impliciete en expliciete visuele priming op herinnering.

[img] PDF
155kB
Abstract:Onderzoek toont aan dat herinneringen beïnvloedt kunnen worden. Ook bij producten is het mogelijk de herinnering en beoordeling hiervan met reclame of postexperience information te beïnvloeden. In eerdere onderzoeken werd dit bereikt door gebruik te maken van sturende teksten. In dit experiment is geprobeerd dit te bereiken met enkel visuele informatie zonder sturende teksten. Proefpersonen werden gevraagd tijdens een experiment om vla te beoordelen. Een week later werden hen dezelfde vragen weer gesteld. Bij de tweede meting werd eerst een advertentie vertoond waarin de vla afgebeeld stond. De advertentie primede op een expliciete of impliciete manier een bepaalde mate van “volheid” zodat de herinnering van de “volheid” van de vla beïnvloedt werd. Er werden geen significante resultaten gevonden. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat de prime te subtiel en niet sturend genoeg was.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:20 art studies
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/59956
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page