University of Twente Student Theses

Login

Good Practices van begeleiding en sociale interactie tijdens compleet digitaal natuurkundeonderwijs

Jong, Bsc. J.I. de (2020) Good Practices van begeleiding en sociale interactie tijdens compleet digitaal natuurkundeonderwijs.

[img] PDF
706kB
Abstract:Door de coronacrisis zijn de middelbare scholen tijdelijk gesloten en wordt het onderwijs digitaal aangeboden. Het probleem is dat de mate van begeleiding en sociale interactie tijdens digitaal onderwijs door de leerlingen als laag wordt ondervonden. Het doel van dit onderzoek is om Good Practices van begeleiding en sociale interactie tijdens digitaal natuurkundeonderwijs te vinden. Om dit te onderzoeken is er een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Er zijn enquêtes over de begeleiding en sociale interactie tijdens de digitale natuurkundelessen afgenomen bij twaalf docenten en hun leerlingen. Aan de hand van de resultaten van de enquêtes is er onderzocht bij welke docenten de leerlingen positiever zijn dan gemiddeld over de begeleiding en sociale interactie tijdens de digitale natuurkundelessen. Met deze docenten zijn interviews gehouden over de manier waarop zij begeleiding en sociale interactie toepassen tijdens hun lessen. Uit de interviews is gebleken dat er enkele overeenkomsten zijn tussen de drie docenten die de hoogste scores kregen voor hun digitale natuurkundelessen. Alle drie de docenten scoren voornamelijk hoger dan gemiddeld in de categorie ‘het leerproces in de gaten houden en feedback geven’. Ook lukt het alle drie de docenten om de leerlingen actief bij de les te betrekken door ze opgaven behorende bij de lesstof te laten maken in een digitaal platform. Verder zorgen alle drie de docenten ervoor dat de instructies duidelijk zijn door zelf veel voor te doen en de instructies altijd op dezelfde plek te noteren. Eén van de docenten heeft laten zien dat het mogelijk is om de leerlingen te laten samenwerken. Ten slotte proberen alle docenten sociale interactie aan te gaan met de leerlingen en proberen alle drie de docenten de leerlingen actief te betrekken bij de invulling van het digitale onderwijs.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/83125
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page