University of Twente Student Theses

Login

Natuurkunde in beeld!: visualisatie van een leerlijn

Spee, J.G. (2020) Natuurkunde in beeld!: visualisatie van een leerlijn.

[img] PDF
5MB
Abstract:In het derde jaar van het VWO kiest de leerling zijn profiel. Hierdoor verliest een gedeelte van de klas de motivatie voor het vak natuurkunde. In dit onderzoek van onderwijs is een poster ontworpen die inzicht geeft in de leerlijn van het vak natuurkunde om uiteindelijk de motivatie van de leerlingen te verhogen. De ’Natuurkunde in Beeld!’ poster visualiseert een gedeelte van de leerlijn van het vak natuurkunde. Hiervoor zijn de belangrijkste onderwerpen uit het derde leerjaar gekoppeld aan drie hoofdlijnen welke drie domeinen binnen de natuurkunde representeren. Dit moet inzicht geven in de volgorde van onderwerpen die behandeld worden. Daarnaast wordt er bij de uitleg van de onderwerpen gebruik gemaakt van aantrekkelijke contexten om ook op deze manier de motivatie te verhogen. Het effect van de poster is getest door de poster op een testschool op te hangen. Middels een voor- en natest bij deze school en twee controlescholen, waar de poster niet hing, is gekeken naar de motivatie van de leerlingen. De testen laten verschillen zien in de motivatie van leerlingen, maar er valt niet te concluderen of uit te sluiten dat de poster de motivatie van leerlingen verhoogd door inzicht te geven in de natuurkunde leerlijn.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:33 physics, 81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/82854
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page