University of Twente Student Theses

Login

Kijk Op KeCo

Marseille, M.J. (2019) Kijk Op KeCo.

[img] PDF
2MB
Abstract:In dit onderzoek wordt onderzocht in hoeverre ervaringen met het KeCo- systeem, van bedenker van de KeCo en docenten en leerlingen (Bonhoeffer College, Van der Waalslaan), met elkaar overeenkomen en welke aanpassingen aan de spelregels van dit systeem geconstateerde ongewenste verschillen mogelijk kunnen verkleinen. Uit het analyseonderzoek blijkt dat er ongewenste verschillen zijn in hoe leerlingen KeCo-controle-doelen en gekregen feedback lezen, in het werktempo van leerlingen en in het overschrijven van KeCo- controles. Er worden conceptspelregels opgesteld, met als doel deze verschillen te verkleinen en te testen in een 4H klas. Uit het conceptonderzoek blijkt dat door het aanpassen van spelregels leerlingen niet alleen hun feedback (in bijna alle gevallen) gaan bekijken, maar ook geïnteresseerd vragen gaan stellen en kunnen benoemen wat ze voortaan anders zullen gaan doen. Het bewustzijn van het werktempo verbetert niet, maar het daadwerkelijke werktempo gaat sterk omhoog. KeCo-controle-doelen worden niet beter grelezen, maar er treedt indirect wel verbetering op door de koppeling van het KeCo-controle doel aan het doel van de bijbehorende les. Op het gebied van overschrijven is geen verbetering geconstateerd. Op basis van deze resultaten awordt het Bonhoeffer College aangeraden om de spelregels van het KeCo-systeem aan te passen. Hoewel dit onderzoek alleen is uitgevoerd op het Bonhoeffer college, is het ook interessant voor andere docenten die met de KeCo werken daar er interessante uitkomsten zijn met betrekking tot de invloed van de spelregels op het KeCo-systeem.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/79897
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page