University of Twente Student Theses

Login

Het verhaal van de vluchteling : het toepassen van narratief leren in burgerschapsonderwijs.

Al Bazi, Grety (2018) Het verhaal van de vluchteling : het toepassen van narratief leren in burgerschapsonderwijs.

[img] PDF
2MB
Abstract:Dit onderzoek geeft een antwoord op de volgende vraag: Op welke wijze passen docenten van mens- en maatschappijvakken narratief leren toe, om lesdoelen binnen burgerschapsonderwijs te behalen? Deze hoofdvraag heb ik verdeeld in drie deelvragen: 1. Wat is burgerschapsonderwijs en wat betekent dit in termen van leerdoelen? 2. Wat is narratief leren en welke werkvormen zijn er? 3. Hoe passen docenten narratief leren toe (in kader van het onderwerp vluchtelingen) en welke leerdoelen hebben zij hiermee proberen te behalen? In dit onderzoek ga ik in op de voor- en nadelen van het narratief leren, maar bied ik ook enkele ideeën met betrekking tot het toepassen van de werkvormen van narratief leren. Voor dit onderzoek is een kwalitatieve onderzoeksbenadering gekozen en is er middels semigestructureerde diepte-interviews antwoord gegeven op de deelvragen. De conclusie van dit onderzoek is dat de leerdoelen die de respondenten op het oog hadden, passen binnen de leerdoelen van burgerschapsonderwijs. De leerlingen zijn volgens de respondenten erg onder de indruk van de les en voornamelijk het persoonlijk verhaal van de vluchteling. Het is echter lastig te bepalen in hoeverre de leerlingen deze leerdoelen hebben behaald. De respondenten hebben tijdens de voorbereiding weinig aandacht besteed aan de afwikkeling van de les. Hierdoor staat de les los van het geheel en is het de vraag in hoeverre de impact op de leerlingen blijvend is.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/76441
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page