University of Twente Student Theses

Login

Praktische opdracht lineair programmeren : inzicht in de toepasbaarheid van wiskunde

Kleinluchtenbeld, S. (2018) Praktische opdracht lineair programmeren : inzicht in de toepasbaarheid van wiskunde.

[img] PDF
20MB
Abstract:Veel middelbare scholieren hebben geen goed beeld van de toepassingen van wiskunde. Een verbetering in dit inzicht, zorgt voor betere prestaties in de wiskundeles. In dit onderzoek wordt een praktische opdracht ontwikkeld met als doel het verbeteren van het inzicht in de toepasbaarheid van wiskunde bij middelbare scholieren. De praktische opdracht, met als thema lineair programmeren, is getest bij een 5 vwo wiskunde D klas van vier leerlingen. Binnen het thema lineair programmeren focust de praktische opdracht zich op het maken van een indeling voor een activiteitendag. In drie hoofdstukken wordt hier op verschillende manieren naar gekeken en moeten leerlingen zelf indelingen maken en onderzoeken hoe wiskunde hier een rol bij speelt. De praktische opdracht is zodanig ingericht dat er ruimte is voor onderzoek en zelf ontdekken binnen een groep leerlingen, waarbij de docent een actieve ondersteunende rol heeft, maar zelf geen of nauwelijks kennis verspreid. Met behulp van observaties, resultaten van de praktische opdracht en twee vragenlijsten zijn ten slotte conclusies getrokken over het al dan niet halen van het doel van de praktische opdracht. Over het algemeen lijkt het inzicht in de toepasbaarheid van wiskunde verhoogd bij de leerlingen, hoewel de geteste groep te klein is om significante conclusies te trekken. Wel zijn er nog verbetermogelijkheden binnen de praktische opdracht zelf en is er een grotere kans op verbetering van de inzicht van de toepasbaarheid van wiskunde als leerlingen meerdere praktische opdrachten van deze aard zouden uitvoeren.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:31 mathematics, 81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/76364
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page