University of Twente Student Theses

Login

Vernieuwing en plezier in programmeeronderwijs in de bovenbouw

Ekambaranathan, A. and Zaag, H. van der (2018) Vernieuwing en plezier in programmeeronderwijs in de bovenbouw.

[img] PDF
3MB
Abstract:Programmeren is een essentieel onderdeel van informaticaonderwijs. Echter, veel lesmateriaal op dit gebied is verouderd en past niet bij het huidige tijdsbeeld. We hebben daarom een nieuwe programmeermodule ontworpen waarin gebruik wordt gemaakt van de taal Processing. Deze taal maakt het eenvoudig om animaties te programmeren en hiermee spelen we in op de belevingswereld van de leerlingen. Leerlingen krijgen visueel feedback op wat ze hebben geprogrammeerd en kunnen animaties makkelijk aanpassen door parameters in de code te wijzigen. De lesmodule is vervolgens geïmplementeerd in de klas en achteraf geëvalueerd. Het ontwerp blijkt effectief en toegankelijk voor de leerlingen en ze hebben de module over het algemeen plezier ervaren. De module kan verbeterd worden door in de HAVO-variant meer aandacht te besteden aan de maatschappelijke relevantie van programmeren en door in de VWO-variant de opdrachten uitdagender te maken.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:54 computer science, 81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/74328
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page