University of Twente Student Theses
De rol van sociale regulatie in de innovatie van teams : een meervoudige casestudy naar de kwantiteit en kwaliteit van sociale regulatie
Kiekebosch, L.R. (2017) De rol van sociale regulatie in de innovatie van teams : een meervoudige casestudy naar de kwantiteit en kwaliteit van sociale regulatie.
PDF
671kB |
Abstract: | Dit artikel beschrijft een onderzoek naar de rol van sociale regulatie in relatie tot de innovatie van teams. In de 21e eeuw wordt steeds vaker in teams gewerkt, waarbij het belang van innovatie groeit. Sociale regulatie faciliteert het groepsproces en speelt daarom een rol in de innovatie van teams. Het onderzoek maakt gebruik van video’s van twee conservatieve en twee innovatieve teams. Eerst is de sociale regulatie geselecteerd en zijn de regulatiefases ‘plannen’, ‘monitoren’ en ‘evalueren’ aangewezen met behulp van een codeboek. Vervolgens is de kwaliteit van de regulatie bepaald door te omschrijven hoe de regulatie is ingebed in de interactie, door middel van ‘negeren’, ‘accepteren’, ‘delen’ en ‘samen construeren’. Uit de resultaten blijkt dat teams meer innoveren als sociale regulatie met gemiddelde mate ingezet wordt, verdeeld over alle regulatiefases. Het is teams aan te raden om regulatie vaak gezamenlijk te construeren en slechts sporadisch te negeren. Een gevarieerd team en actieve participatie van alle teamleden is belangrijk, maar er zijn meer alternatieve variabelen die een rol spelen. Hier kan vervolgonderzoek naar worden gedaan. Daarnaast is het raadzaam om de regulatiefase ‘oriëntatie’ toe te voegen. Tevens is voorgesteld om de scheidingslijn tussen ‘negeren’ en ‘accepteren’ aan te passen. |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 05 communication studies, 81 education, teaching |
Programme: | Educational Science BSc (56613) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/72485 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page