University of Twente Student Theses

Login

Vormgeven voor acceptatie in de mobiliteit

Spikker, L.J. (2011) Vormgeven voor acceptatie in de mobiliteit.

[img] PDF
25MB
Abstract:In dit onderzoek is er getracht de verbanden tussen de vormgeving van voertuigen en acceptatie door de doelgroep bloot te leggen. Vervolgens is hier een hulpmiddel van gemaakt dat ontwerpers inzicht moet verschaffen in de rol die vormgeving speelt bij de acceptatie van mobiliteit. In een korte introductie tot de huidige ontwikkelingen in de mobiliteit wordt uitgelegd dat er een rol voor ontwerpers weggelegd is in de snel veranderende mobiliteitsindustrie. In het theoretisch kader wordt aan de hand van de aangevulde lijst factoren uit de Diffusion of Innovation theorie (Moore, 1991) een drietal factoren bepaald die door vormgeving te beïnvloeden zijn. Deze factoren zijn zichtbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en imago. Vervolgens is er per factor bekeken op welke manier deze door vormgeving te beïnvloeden zijn. Deze invloed is teruggevoerd tot zeven kernvragen welke vervolgens in het model voor productontwikkeling van Andreasen (1987) geplaatst zijn om de relevante plaats in een ontwerproces aan te geven. Tijdens een herontwerp van een elektrische driewieler is de bruikbaarheid van het model getest. Het hulpmiddel is door de grote hoeveelheid collages niet makkelijk in gebruik. Ook is de theory vastgelegd aan één model voor productontwikkeling wat de toepassingsvrijheid vermindert. De invloed het hulpmiddel op de acceptatie van voertuigen is niet getest.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:20 art studies
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/72121
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page