University of Twente Student Theses

Login

Practicum ‘Verbrandingswarmte kaarsvet’ in 4 havo : problemen en mogelijke oplossingen

Harder, C.M.L. (2016) Practicum ‘Verbrandingswarmte kaarsvet’ in 4 havo : problemen en mogelijke oplossingen.

[img] PDF
1MB
Abstract:Binnen dit onderzoek is met behulp van de datateam® methode gekeken naar mogelijke verbetering van onderwijs met betrekking tot het practicum ‘Verbrandingswarmte kaarsvet’ in 4 havo aan het Bonhoeffer college, locatie Van der Waalslaan, te Enschede. Het probleem is als volgt gedefinieerd: “We zijn ontevreden over de resultaten van het practicum ‘Verbrandingswarmte kaarsvet’ dat gegeven wordt in 4 havo, omdat de uitval van dit practicum groter is dan 15%, te weten 34%, 46% en 20% in de afgelopen 3 jaar. Binnen 2 jaar moet de uitval bij dit practicum minder dan 15% zijn.” Deze probleemstelling is kwalitatief onderzocht aan de hand van de vraagstelling: “Hoe ervaren 4 havo leerlingen en hun docenten het practicum ‘Verbrandingswarmte kaarsvet’ en bijbehorend verslag en is de effectiviteit van het practicum op niveau 1 en niveau 2 behaald?” Dat wil zeggen in hoeverre de leerlingen doen wat de bedoeling is en in hoeverre de leerresultaten overeenkomen met de vooraf gestelde doelen. Op basis van de uitkomsten van interviews zijn aanbevelingen gedaan om het practicum te verbeteren. Deze aanbevelingen waren onder andere het duidelijker aangeven van het doel van het practicum, het geven van een voorbereidende opdracht en het uitbreiden van de vragen in het practicumvoorschrift.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:35 chemistry, 81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/70772
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page