University of Twente Student Theses

Login

Keyplayers in de risicocommunicatie over het gebruik van sportvoeding : een onderzoek aan de hand van sociale media.

Groot, S.A (2016) Keyplayers in de risicocommunicatie over het gebruik van sportvoeding : een onderzoek aan de hand van sociale media.

[img] PDF
1MB
Abstract:Het internet en sociale media zijn belangrijk om informatie te zoeken. Keyplayers die hun mening verspreiden onder grote groepen via het two-step-flow of communication model, spelen een grote rol in die informatievoorziening. De tone of voice die zij gebruiken, is van belang. Er is onderzocht wie keyplayers op sociale media zijn op het gebied van sportvoeding en met name risicocommunicatie over sportvoeding. Met behulp van Coosto zijn berichten over sportvoeding verzameld uit één jaar. Er zijn 35.018 berichten gevonden voor algemene communicatie over sportvoeding en 429 berichten voor risicocommunicatie over sportvoeding. Op basis van criteria, waaronder het aantal reacties, zijn hieruit de keyplayers geselecteerd. Hun berichten zijn vervolgens geanalyseerd waarna gegevens over de inhoud van de berichten en de houding van de keyplayers is genoteerd. Dit is gedaan voor de algemene- en de risicocommunicatie over sportvoeding. Er zijn dus twee groepen (algemene communicatie en risicocommunicatie) waarbinnen berichten zijn geanalyseerd om erachter te komen wie keyplayer zijn. Er is gevonden dat er vijf keyplayers over sportvoeding in het algemeen zijn. Dat zijn voornamelijk webshops die sportvoeding verkopen. Hun houding en tone of voice is positief. Over risicocommunicatie van sportvoeding zijn geen keyplayers. Er zijn berichten over dit onderwerp, maar de auteurs van deze berichten voldoen niet aan criteria om keyplayer te zijn. Tone of voice en houding in deze berichten is neutraal omdat voor- en nadelen worden belicht. Schrijfstijl en brongebruik verschilt tussen de keyplayers van de algemene communicatie van de auteurs van de risicocommunicatie. Ook verschillen zij in onderwerpen die besproken worden en sociale media platforms die zij gebruiken.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/70046
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page