University of Twente Student Theses

Login

Het leereffect van instructievideo's en oefenen : de rol van het moment van oefenen

Zigoli, R. (2015) Het leereffect van instructievideo's en oefenen : de rol van het moment van oefenen.

[img] PDF
1MB
Abstract:Doel van deze studie was om het leereffect van instructievideo’s te onderzoeken en te bepalen welke rol oefenen met softwaretaken erbij speelt. Verder werd nagegaan op welk moment oefenen het effectiefst kan ingezet worden en of de prestatie van de participanten door de hoeveelheid tijd tijdens oefenen beinvloedt werd. Hiervoor werden in totaal 88 leerlingen met een gemiddelde leeftijd van 12 jaar uit één middelbare school ingedeeld in vier condities: video-oefen (leerlingen oefenen na elk videofragment), oefen-video (leerlingen oefenen voor elk videofragment), oefen-video-oefen (leerlingen oefenen zowel voor als ook na elk videofragment) en video (leerlingen bekijken enkel de videofragmenten). Het onderzoek was ingedeeld in drie sessies met in zijn geheel vijf toetsen. Er werd begonnen met een voorkennistoets, gevolgd van de trainingsfase en een directe natoets. Afsluitend werd een retentietoets en een transfertoets afgenomen. De resultaten laten een significante toename van kennis zien tussen voortest, training en natoetsen. De hoge scores op de transfertoets tonen aan dat het leereffect ook op lange termijn aanwezig blijft. Verder verwijzen deze uitkomsten op een hoge effectiviteit van de instructievideo’s. Bijkomend bleek er een significant verschil tussen de condities te zijn, met als conclusie dat oefenen tot een beter leereffect leidt. Het aanbieden van een instructivideo voor het oefenen laat ook meer leersucces zien dan wanneer de video’s na het oefenen bekeken werden. Er is ook een verschil van tijd gevonden tussen de condities.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/66889
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page