University of Twente Student Theses

Login

De mogelijkheid tot opname van het thema duurzame ontwikkeling (DO) binnen de vakken maatschappijleer en –wetenschappen

Jong, Erik de (2008) De mogelijkheid tot opname van het thema duurzame ontwikkeling (DO) binnen de vakken maatschappijleer en –wetenschappen.

[img] PDF
305kB
Abstract:Duurzame ontwikkeling (DO) is een onderwerp dat de samenleving wereldwijd sterk bezighoudt. Toch lijkt het of hier op de middelbare school maar weinig aandacht aan wordt besteed. Met name sociale vakken als maatschappijleer en –wetenschappen, lijken zelden iets met het onderwerp te doen. Dit terwijl de DO‐problematiek grote maatschappelijke gevolgen zal hebben. Dit onderzoek kijkt naar de redenen waarom DO op dit moment niet binnen de maatschappijvakken wordt behan‐deld en de mogelijkheden die er zijn om dit toch te gaan doen. Uit het onderzoek bestaande uit een vijftal interviews onder deskundigen uit verschillende richtin‐gen (zoals onderwijs, lerarenopleiding en DO‐organisatie), kwam naar voren dat het sterk afhangt van de achtergrond van de docent maatschappijleer of deze DO opneemt in het curriculum. Redenen waarom dit vaker niet dan wel gebeurt zijn: 1) DO komt niet terug in de eindtermen; 3) hierdoor komt DO ook niet terug in de methoden; 2) docenten komen zelden bij hun opleiding in aanraking met DO. Toch is de algemene opvatting van de geïnterviewden dat de maatschappijvakken wel degelijk een rol kunnen en zouden moeten spelen in het DO‐onderwijs, bijvoorbeeld door maat‐schappelijke thema’s vanuit een duurzame visie te benaderen.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science and Technology MSc (60023)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/66735
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page