University of Twente Student Theses

Login

TPACK bij het ontwerpen van ICT-lesplannen : ondersteuning voor docenten in opleiding

Meenderink, Britt (2015) TPACK bij het ontwerpen van ICT-lesplannen : ondersteuning voor docenten in opleiding.

Full text not available from this repository.

Full Text Status:Access to this publication is restricted
Abstract:Docenten in opleiding vinden het moeilijk om technologie effectief en betekenisvol te integreren in het onderwijs. Daarom moeten zij worden ondersteund in het ontwikkelen van TPACK: technological pedagogical content knowledge, oftewel kennis over de integratie van technologie (TK), didactiek (PK) en vakinhoud (CK) in het onderwijs. Maar er is nog weinig onderzoek gedaan naar wat voor soort ondersteuning docenten in opleiding daarbij nodig hebben. Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken wat voor soort vakinhoudelijke en didactische ondersteuning de docenten in opleiding beter helpt bij het ontwikkelen van TPACK, namelijk ondersteuning in de vorm van aparte, uitgebreide informatie of geïntegreerde, compacte informatie. Dit is onderzocht bij 25 docenten in opleiding van een Nederlandse pabo. Zij hebben een lesplan ontworpen waarin leerlingen kennis opdoen van fotosynthese (CK) door er in tweetallen een tekening van te maken (PK) met behulp van de software van samenwerkend tekenen (TK). Daarbij kregen dertien docenten in opleiding de aparte, uitgebreide informatie over PK en CK (informatiebron A), en twaalf docenten in opleiding de geïntegreerde, compacte informatie over PCK (informatiebron B). Bovendien kregen alle docenten in opleiding dezelfde, aparte ondersteuning over TK. De lesplannen zijn geanalyseerd aan de hand van een TPACK-codeerschema om erachter te komen hoe vaak de codes zijn voorgekomen per lesplan. Uit de resultaten bleek dat er wat betreft de percentages PCK en TPACK in de lesplannen geen significant verschil was tussen de docenten in opleiding met informatiebron A en docenten in opleiding met informatiebron B. In toekomstig onderzoek kan dit verder onderzocht worden met grotere steekproeven bij pabo’s van verschillende hogescholen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/66731
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page