University of Twente Student Theses

Login

Een recept voor succes; Een analyse van de invloeden op, processen en knelpunten binnen apotheek Tuindorp

Mantjes, G. and Meijer, F.G. and Ramakers, L.E.C. (2014) Een recept voor succes; Een analyse van de invloeden op, processen en knelpunten binnen apotheek Tuindorp.

[img] PDF
1MB
Abstract:Probleem- en vraagstelling De zorgmarkt moet ingericht worden op de stijgende zorgvraag. Om de zorgkosten te kunnen beperken, voerden zorgverzekeraars het preferentiebeleid in. Per zorgverzekeraar verschilt welke middelen vergoed worden. Voor apotheken is het van belang om in te spelen op de veranderingen. De apotheek moet processen zo efficiënt mogelijk inrichten om staande te kunnen blijven in de concurrerende markt. De verwachting van patiënten bepaalt deels hoe processen ingericht worden. In opdracht van apotheek Tuindorp is getracht een antwoord te geven op de volgende hoofdvraag: ‘Hoe kunnen processen bij de apotheek zo georganiseerd worden, dat de doorloop van recepten efficiënter plaatsvindt?’. Methode De externe invloeden op de apotheek zijn onderzocht. Daarnaast zijn de processen en bijbehorende knelpunten in kaart gebracht. Dit is onder andere gedaan door data te verzamelen over het receptenverkeer en bestelde recepten. Het huidige voorraadbeheer in apotheek Tuindorp en alternatieve methoden zijn uiteengezet. Door vragenlijsten zijn tot slot de verwachtingen van patiënten over het ophaalmoment van medicatie verkregen. Resultaten Een apotheek ondervindt meerdere externe invloeden die leiden tot knelpunten, deze zijn echter niet direct beïnvloedbaar. Door het preferentiebeleid zijn extra handelingen nodig bij het bestelproces en de huidige voorraadbeheermethode. De ontbrekende koppeling tussen computersystemen van de apotheek en specialisten zorgt ook voor extra handelingen. Het ontbreken van de koppeling leidt ertoe dat een deel van de receptenstroom niet planbaar is, omdat recepten aan de balie ingediend worden. Doordat de arts niet volledig op de hoogte is van de processen binnen de apotheek, worden patiënten niet altijd juist geïnformeerd en komen zij medicatie niet vanaf het juiste moment ophalen. Dit wordt mede veroorzaakt door het gebrek aan inzicht in de processen van de patiënt. Patiënten horen bij voorkeur van de arts wanneer medicatie opgehaald kan worden. Conclusies en aanbevelingen Op basis van verkregen resultaten worden aanbevelingen gedaan: - Patiëntenstroom moet gestructureerd worden: o De receptenstroom structureren: ervoor zorgen dat recepten niet meer via de patiënt in de apotheek komen, maar via een online omgeving. o Communicatie met huisartsen: inzicht in processen in de apotheek laten krijgen en vervolgens afspraken maken over informatievoorziening naar de patiënt. o Communicatie met specialisten: ervoor zorgen dat recepten niet via de patiënt, maar via de fax binnenkomen. o Patiënten inzicht geven in processen en hun verwachtingen (onbewust) beïnvloeden door gebruik te maken van monitor en de fysieke omgeving van de apotheek. - Positie analyseren en monitoren, op basis daarvan: o Veranderende situatie: (gedeeltelijk) overstappen op central filling. Na een pilot met de herhaalservice eventueel toepassen op een deel van de overige recepten. o Gelijke situatie: aanpassingen maken in huidige processen om patiëntenstroom te kunnen structureren. Zoveel mogelijk chronische patiënten moeten worden opgenomen in de herhaalservice. Track&Trace kan geïmplementeerd worden om patiënten pas in de apotheek te ontvangen wanneer medicatie klaar staat. o In beide situaties kunnen medicatiekluisjes gebruikt worden om het ophaalgemak voor patiënten te vergroten en de drukte aan de balie te verminderen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Apotheek Tuindorp, Hengelo, Nederland
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:01 general works
Programme:Health Sciences BSc (56553)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/65533
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page