University of Twente Student Theses

Login

Het breachen van een spouwmuur met behulp van de Gate Crasher mk4.

Mastenbroek, M.J. (2014) Het breachen van een spouwmuur met behulp van de Gate Crasher mk4.

[img] PDF
6MB
Abstract:Om criminelen en terroristen te kunnen aanhouden, kunnen gespecialiseerde eenheden gebruik maken van een methode waarmee met een hoeveelheid springstof een gat in een muur wordt gemaakt. Om de springstof effectiever te gebruiken en ervoor te zorgen dat de ‘collateral damage’ beperkt blijft, kunnen deze gespecialiseerde eenheden gebruik maken van een ladingdrager genaamd de Gate Crasher mk4. Dit is een plastic frame dat gevuld wordt met springstoffen en water, waarbij het water zorgt voor opsluiting, waardoor de effecten van de springstoffen beter worden benut. De fabrikant van de Gate Crasher, Alford Technologies, heeft voor verschillende muren verschillende ladingen onderkend. De hoeveelheid springstof die moet worden gebruikt is door de fabrikant niet wetenschappelijk vastgelegd en de waarden die zijn gevonden zijn enkel gebaseerd op de grootte van de man-hole. Overigens wordt er in Nederland vaak gebruik gemaakt van een spouwmuurconstructie en deze muren zijn niet door de fabrikant onderzocht. Door onvoldoende kennis over het gebruik van de Gate Crasher worden er vaak verkeerde hoeveelheden explosieven toegepast. Het kenniscentrum Genie wilt graag in kaart brengen wat de optimale hoeveelheid springstof is in vergelijking met de fragmentatie en drukken die daarbij vrijkomen. Het doel van het onderzoek is het in kaart brengen van de hoeveelheid springstof die moet worden gebruikt om door een spouwmuur heen te komen in vergelijking met de fragmenten en piekoverdrukken die hierbij ontstaan, door proeven uit te voeren waarbij de piekoverdrukken en fragmentatie worden gemeten. Bovendien is er niets bekend over de theorie achter het explosief breachen van een spouwmuur. Uit de literatuurstudie blijkt dat de ‘MSD-tabel’ wordt gebruikt om een veilige afstand te houden voor schadelijke piekoverdrukken. De MSD-tabel geeft een nauwkeurige indicatie weer vanaf waar een persoon kan staan zonder trommelvliesbreuk op te lopen, dit gebeurt namelijk bij 28 kPa. Om de kans op schade door piekoverdrukken bij mensen te bepalen kunnen met verschillende probit-functies overlijdenskansen worden bepaald. Ook de overlijdenskans door brokstukken of fragmenten kunnen met een probit-functie worden bepaald. Om het onderzoek te realiseren zijn er drie gebouwen op vliegbasis Volkel toegewezen waar de experimenten plaatsvinden. De gebouwen bestaan niet uit dezelfde soort baksteen of dezelfde spouwmuurconfiguratie. Een van de spouwmuren heeft een isolatielaag wat de resultaten kan beïnvloeden. Om het aantal variabelen te beperken is er gekozen om de hoeveelheid springstof te beperken tot twee variaties, namelijk een ‘kleine lading’ van 200 gram en een ‘grote lading’ van 300 gram. Ook de plaatsing van de Gate Crasher heeft op twee manieren plaatsgevonden, namelijk midden op de muur en aan de onderkant van de muur. Om de drukken te meten zijn er druksensoren geplaatst op de afstanden die de MSD-tabel per ladinggewicht geeft. Om de snelheden van de brokstukken en fragmenten te meten zijn er high-speed camera’s van TNO geplaatst. Uit de proeven is gebleken dat het gebruik van 200 g slagsnoer niet voldoende is om een man-hole te creëren wat groot genoeg is om doorheen te gaan. Het gebruik van 200 g slagsnoer en 100 g kneedspringstof blijkt binnen dit onderzoek de ideale manier van laden te zijn. Als de Gate Crasher laag op de muur wordt geplaatst met een ‘grote lading’ van 300 g worden er perfecte man-holes gecreëerd. Ook kan er worden geconcludeerd dat de isolatie die aanwezig is geen of nauwelijks effect heeft op de grootte van de man-hole. Met betrekking tot de gemeten piekoverdrukken aan de buitenkant kan er worden geconcludeerd dat deze minimaal 10% onder de maximaal verwachte drukken vallen. De verwachte drukken zijn berekend aan de hand van de Brode. De piekoverdrukken die door de man-hole naar binnen komen zijn zo laag dat deze geen schade opleveren voor de mens. Als er wordt gekeken naar de fragmenten kan er worden geconcludeerd dat een persoon geen dodelijke verwondingen oploopt. De fragmenten die een persoon tegen het hoofd kunnen raken hebben een dusdanig lage snelheid dat de kans hierop te verwaarlozen is. Alleen als een persoon geknield of liggend aanwezig is bij de muur, is een dodelijke verwoning mogelijk doordat een groot gedeelte van de muur naar beneden komt. Ten slotte kan de theorie achter het breachen van een spouwmuur worden verklaard. Een man-hole in een spouwmuur ontstaat, doordat de brokstukken en fragmenten van de buitenste muur een dusdanige snelheid krijgen door de explosie, dat deze genoeg kinetische energie bevatten om door de binnenmuur heen te breken en de man-hole zowel in de buitenmuur als in de binnenmuur bijna even groot maken.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:56 civil engineering
Programme:Civil Engineering BSc (56952)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/64930
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page