University of Twente Student Theses

Login

De rol van cognitieve vaardigheden op een laparoscopische simulator

Hilgerink, Jeroen (2014) De rol van cognitieve vaardigheden op een laparoscopische simulator.

[img] PDF
1MB
Abstract:Achtergrond: Open chirurgie wordt steeds vaker vervangen voor laparoscopische chirurgie, doordat laparoscopische chirurgie minder fysieke ongemakken meebrengt bij de patiënt. Het leren van laparoscopische vaardigheden is echter moeilijker ten opzichte van open chirurgie, en de snelheid waarmee iemand deze vaardigheden leert, lijkt afhankelijk te zijn van cognitieve eigenschappen van de mens. Laparoscopische vaardigheden kunnen worden geoefend en getest op simulatoren, die laparoscopische vaardigheden zo realistisch mogelijk proberen na te bootsen. Het doel van de studie is om uit te zoeken welke cognitieve vaardigheden een rol spelen in de snelheid waarmee vaardigheden worden opgedaan op een simulator. De uitkomst kan mogelijk meedragen aan het ontwikkelen van betere trainingsmodules voor chirurgen, en het eventueel instellen van selectieprocedures voor opleidingen waar laparoscopie een rol speelt. Methoden: Eenentwintig proefpersonen zijn getest op hun cognitieve vaardigheden door middel van een aantal tests op een computer. Na het afnemen van deze tests, hebben de proefpersonen geoefend op een simulator, waarbij de prestatie van de proefpersonen werd gemeten aan de hand van de duur van de training. De training was afgerond als de proefpersonen beide taken op de simulator volbracht hadden. Resultaten: Waarnemingssnelheid kwam bij alle analyses als voorspeller naar voren voor de duur van de taak op de cutting task. Bij de meervoudige regressieanalyse bleek naast waarnemingssnelheid, ruimtelijk inzicht en het redeneervermogen ook een voorspeller te zijn voor de duur van de test. Bij de clip applying task kwam geen enkele cognitieve vaardigheid naar voren als voorspeller voor de duur van de taak. Ook op de totale de duur van training (te totale tijd om de cutting task en clip applying task te volbrengen), is geen significante voorspeller gevonden. Conclusies: Bepaalde cognitieve eigenschappen, met name waarnemingssnelheid, lijken een rol te spelen in de snelheid waarop mensen leren op een simulator. Er zal meer onderzoek moeten worden gedaan om uit te zoeken of deze factoren ook een rol spelen bij andere taken, aangezien de resultaten in het huidig onderzoek enkel op één taak zijn gevonden op een simulator. Verder onderzoek zal moeten worden gedaan naar de invloed van verschillende cognitieve eigenschappen op de prestatie op een simulator.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/64791
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page