University of Twente Student Theses

Login

Vaardigheden van middelbare scholieren voor het selecteren van informatie op het internet

Kolthof, Peter (2013) Vaardigheden van middelbare scholieren voor het selecteren van informatie op het internet.

[img] PDF
744kB
Abstract:Door de steeds grotere aandacht voor het internet op school en in de maatschappij is het steeds belangrijker geworden dat middelbare scholieren informatie kunnen selecteren. Deze informatie moet kwalitatief zo goed mogelijk zijn. Er is echter weinig bekend over de informatiekwaliteit bij middelbare scholieren. Daarnaast is inzicht nodig in de criteria die leerlingen hanteren bij het selecteren van websites. Ook hier is weinig over bekend. Het doel van dit onderzoek is drieledig. Ten eerste het identificeren van door leerlingen gehanteerde kwaliteitscriteria en in welke mate deze criteria bij verschillende zoektaken verschillen tussen hen. Daarnaast het achterhalen in welke mate de kwaliteit van gevonden websites bij verschillende zoektaken tussen leerlingen verschilt. Tenslotte het achterhalen in welke mate de leerlingen verschillende zoekvragen met de door hen geselecteerde websites hadden kunnen beantwoorden. Dit wordt onderzocht door middelbare scholieren vier opdrachten die verschillen in taaktype (open en gesloten) en taakoorsprong (aangereikt en zelfgeformuleerd) te laten maken waarbij ze op een digitaal werkblad invullen welke websites ze zouden gebruiken om de vraag te beantwoorden en deze keuze verantwoorden door minimaal één en maximaal vijf redenen te geven. De geselecteerde websites werden middels een scorelijst beoordeeld op kwaliteit. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat er nog verbetering mogelijk is bij de kwaliteit van de geselecteerde websites bij middelbare scholieren. Leerlingen kennen al behoorlijk wat kwaliteitscriteria. De vraag blijft echter of ze die criteria ook kunnen hanteren. Bovendien blijkt dat aangereikte open opdrachten het minst goed beantwoord konden worden middels de geselecteerde informatie. Op het eind wordt een aantal aanbevelingen gedaan voor de onderwijspraktijk en voor wetenschappelijk onderzoek.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:54 computer science
Programme:Educational Science and Technology MSc (60023)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/64602
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page