University of Twente Student Theses

Login

Onderzoek naar de waardering van humor en de overdracht van informatie met humor bij kinderen van 8 en 12 jaar

Otter, Dorien den (2013) Onderzoek naar de waardering van humor en de overdracht van informatie met humor bij kinderen van 8 en 12 jaar.

[img] PDF
1MB
Abstract:Humor is een veelgebruikt middel in advertenties en reclame op televisie om aandacht te trekken of een positieve houding te creëren ten opzichte van het product of de boodschap. In het onderwijs gebruiken leerkrachten humor vaak om een aangename leeromgeving te creëren en om kinderen de inhoud beter te laten onthouden. In beide contexten is het effect afhankelijk van individuele kenmerken, zoals geslacht, leeftijd, cultuur, niveau en behoefte. Verrassend is dat er weinig bekend is over het gebruik van humor in een combinatie hiervan: de educatieve televisie. In dit onderzoek is er gekeken naar de inzet, de waardering en de leereffecten van humor in twee afleveringen van de achtdelige serie ‘Welkom in de Gouden Eeuw’, een educatieve televisieprogramma geproduceerd door het Klokhuis (NTR) voor kinderen van 8 – 12 jaar. Allereerst is er door middel van een analyse met de regisseur van het Klokhuis achterhaald welke humortechnieken gebruikt zijn, waarnaar 188 kinderen uit groep 5 en groep 8 van vier verschillende scholen de aflevering hebben gekeken en via een vragenlijst hun waardering hebben geuit. Daarnaast zijn de leerdoelen met de eindredacteur opgesteld en is er door middel van een voor- en nameting met 175 kinderen achterhaald in hoeverre deze zijn behaald. Ten slotte is er geanalyseerd in hoeverre er een verband is tussen de waardering en de behaalde leerdoelen. De resultaten van de beschrijvende en correlatieanalyses laten zien dat het programma diverse humortechnieken bevat die verschillend door kinderen zijn gewaardeerd. Individuele kenmerken als geslacht, leeftijd en behoefte bleken hierin van belang en ook interesse in geschiedenis speelt een rol in de waardering. Verder behaalden vele kinderen een significant hogere score op de natoets dan op de voortoets. Ten slotte bleek er een significant positief verband te zijn tussen de waardering en de behaalde leerdoelen. Nader onderzoek wordt geadviseerd en verdere richtlijnen voor de praktijk worden besproken.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science and Technology MSc (60023)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/64286
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page