University of Twente Student Theses

Login

Videometen: begrijpelijker?: Onderzoek naar de effecten van videometen in vergelijking met experimenteren met de hand

Rankenberg, Remko (2009) Videometen: begrijpelijker?: Onderzoek naar de effecten van videometen in vergelijking met experimenteren met de hand.

[img] PDF
1MB
Abstract:Bij natuurkundeonderwijs hoort ook experimenteren. Niet alleen om de leerlingen om te leren gaan met meetapparatuur. Maar ook om een betere begripsvorming te krijgen door de leerlingen te laten zien hoe het echt gaat. Met de nieuwe ICT is het tegenwoordig ook mogelijk een experiment op te nemen en dan met behulp van een speciaal computerprogramma aan deze video te meten. Dit wordt videometen genoemd. In dit onderzoek wordt de begripsvorming vergeleken tussen met experimenten met videometen en op de klassieke manier. Die klassieke manier wordt meten met de hand genoemd. Na het doornemen van al bestaande literatuur is de verwachting uitgesproken dat videometen net zo goed is voor de begripsvorming als meten met de hand. Deze hypothese is getest op een groep VWO 4 leerlingen. Bij hen werd eerst een test afgenomen. Een gedeelte heeft daarna het experiment uitgevoerd met de hand en een ander gedeelte heeft het experiment met videometen uitgevoerd. Daarna is er weer een test afgenomen. De uitkomst van dit onderzoek is dat videometen zorgt voor een betere begripsvorming. Er is een verbetering van 21 procentpunt gemeten. Deze verbetering is beter dan de verbetering gemeten na het met de hand uitvoeren van een experiment. Niet alle uitkomsten zijn statistisch significant. Daarom zou het onderzoek met meer leerlingen uitgevoerd moeten worden om wel harde statistische uitspraken te kunnen doen. Ook is dit onderzoek uitgevoerd met een experiment uit de dynamica. De vraag is of de begrips-vorming bij experimenten buiten de dynamica met videometen ook goed is. Dit moet ook door verder onderzoek gemeten gaan worden.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/64234
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page