University of Twente Student Theses

Login

Een consult op de poli Dermatologie, heeft u even? Een analyse van de besturing en processen van de poli Dermatologie Medisch Spectrum Twente

Matena, M.H. (2013) Een consult op de poli Dermatologie, heeft u even? Een analyse van de besturing en processen van de poli Dermatologie Medisch Spectrum Twente.

[img] PDF
2MB
Abstract:Probleemstelling Dit onderzoek is geïnitieerd door de maatschap dermatologie naar aanleiding van de zeer hoge toegangstijd voor de nieuwe patiënten. Om dit probleem te onderzoeken is het volgende doel geformuleerd: Op welke wijze kan de polikliniek Dermatologie van het MST de toegangstijd verkorten? Knelpunten De gevonden knelpunten zijn gebaseerd op onderzoek naar de huidige productiviteit, de bottlenecks in het proces en het functioneren van het besturingsorgaan. Hieruit zijn de volgende knelpunten naar voren gekomen:  het rooster is statisch en houdt standaard tijd vrij voor spoedgevallen en intercollegiale patiënten;  dermatologen bepalen zelf wanneer ze vakantie willen opnemen, ook al is dit buiten de afgesproken termijn;  er wordt niet ‘actief’ geprobeerd om de uitgevallen patiënten te vervangen;  er zijn geen consequenties voor een patiënt als deze de afspraak niet na komt;  hoog percentage no-shows (8%). Conclusie Het huidige percentage no-shows van 8% is voor Nederlandse begrippen veel te hoog. Het aantal no-shows resulteert in een lagere bezettingsgraad. Dit beïnvloedt uiteraard de toegangstijd sterk negatief. Er zijn verschillende planningssystemen voor ontwikkeld om de invloed van no-shows op de planning te beperken. Het ‘stochastic mathematical overbooking model’ (SMOM)-planningssysteem is een planningsysteem waarbij er wordt overgeboekt aan de hand van de kansen op no-shows en spoedpatiënten. Het SMOM-planningssysteem geeft het meeste resultaat maar heeft daarentegen ook de grootste kans op nadelige gevolgen, zoals lange wachttijden voor patiënten in de wachtkamer. Aanbevelingen: Voordat er veranderingen kunnen worden doorgevoerd is het van belang dat de toegangstijdenproblematiek wordt erkend door het management van het ziekenhuis. Dit kan worden gedaan door consequenties te geven aan de specialisten op het moment dat de toegangstijd niet meer voldoet aan de Treeknorm. Om de toegangstijden af te laten nemen is het belangrijk om de bezettingsgraad zo efficiënt mogelijk te krijgen door het percentage no-shows van 8% naar maximaal 4% terug te dringen. Dit kan gerealiseerd worden door een herinnering systeem via telefoon in combinatie met een boete. Daarnaast is door het implementeren van het SMOM-planningsysteem een betere bezettingsgraad van de dermatologen mogelijk. Om dit systeem zo goed mogelijk te kunnen laten functioneren is het tevens van belang dat het aantal no-shows afneemt. Dit zorgt voor een betere betrouwbaarheid van de kansverdelingen in het SMOM-planningssysteem, waardoor de nadelige gevolgen van dit systeem minder zullen zijn. Tot slot kan gedacht worden aan uitbreiding van het aantal dermatologen naar het niveau van 2011 namelijk 4 FTE.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Medisch Spectrum Twente, Nederland
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration MSc (60644)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/63667
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page