University of Twente Student Theses

Login

Outof the box: een markt- en haalbaarheidsonderzoek naar een uniek modulair systeem om de ruimte van een garagebox te voorzien van een nieuwe functie

Dijkhuis, J. (2013) Outof the box: een markt- en haalbaarheidsonderzoek naar een uniek modulair systeem om de ruimte van een garagebox te voorzien van een nieuwe functie.

[img] PDF
2MB
Abstract:Dit adviesrapport is een onderzoek over een nieuw concept, waarbij de ruimte van een garage in of aan een huis kinderlijk eenvoudig kan worden omgebouwd tot een leefbare woonruimte. Er wordt antwoord gegeven op de volgende vraag: Kan timmerfabriek Overbeek succes op de markt bereiken met het ‘out of the box’ concept en zo ja, hoe? Op micro, macro en meso niveau is er vanuit de invalshoek van zowel marketing als bedrijfsstrategie een aantal onderzoeken verricht om antwoord te kunnen geven op een zestal deelvragen, die gezamenlijk tot een antwoord leiden van de hoofdvraag: hoe is de gelegenheid binnen de markt voor het garageboxconcept? Wat voor klanten hebben interesse in het product? Hoe moet dit product worden aangekleed en in welke context moet dit worden geplaatst? Hoe moet het product naar de klant worden gebracht? Welke concurrentiestrategie past het best bij dit concept? Moet timmerfabriek Overbeek ervoor kiezen het product in hun productportfolio op te nemen? Het concept is op veel manieren neer te zetten en nog vrij abstract. Er is behoefte aan een tweeledig onderzoek. Allereerst moet worden onderzocht of er interesse in het concept is en, zo ja, in welke vorm het product bij de markt aansluit. Als tweede moet er gekeken worden of dit in lijn staat met de bedrijfsvoering van Overbeek of dat dit concept er juist voor zorgt dat Overbeek te ver afwijkt van haar huidige strategie en het daarom een slecht idee is dit te combineren met de huidige bedrijfsvoering. Er is een uitvoerig gericht marktonderzoek verricht, evenals een omgevingsanalyse. De belangrijkste resultaten: er is daadwerkelijk een serieuze markt voor het nieuwe idee. Er zijn in Nederland maar liefst 1.900.000 eengezinskoopwoningen met een garage in of aan het huis. Voor het opbergen van de auto is garage niet populair, in 1 op de 5 gevallen is dit het geval. Er ligt een duidelijk verband tussen de interesse in het wel al dan niet ombouwen van de garage en de geschatte prijs van de consument. Met een gemiddeld geschatte waarde van 25.000 euro is het ombouwen niet populair. Bij het horen van een lage prijs van 5.000 euro schiet de interesse significant omhoog. Ruim 5% van de respondenten heeft dan serieuze interesse in het laten ombouwen van zijn of haar garage. Daarbij zien alle geïnteresseerden graag een totaalpakket, waarbij de ombouw wordt geregeld door één instantie. Het marktsegment waar Overbeek haar op moet richten bestaat uit eigenaren van eengezinswoningen met waarde tussen de €200.000 en €350.000. De onderzoeksresultaten zijn samengenomen om de ideale marketingmix op te stellen voor dit concept. Uit de analyse van Carbonell-Foulquie & al. zijn vijf beslissingscriteria gebruikt voor het opnemen van het product in het productportfolio van Overbeek. Hier kwam een negatief advies uit omdat de strategische fit ontbreekt. De focus op lage kosten die vereist is om succes te kunnen bereiken met dit concept leidt Overbeek te veel af van de veel luxere en ietwat unieke producten die ze reeds maken. Bovendien heeft Overbeek geen bestaande relaties en banden met de markt die interesse heeft in het product. Het zal erg duur zijn om voldoende te adverteren. Moet Overbeek dit idee dan maar loslaten of resteren er nog interessante alternatieven? De meest kansrijke oplossing is de vrije capaciteit van het bedrijf gebruiken voor het opzetten van een aparte bv, volledig gericht op het ombouwen van garages. De vrije machinecapaciteit in de fabriekshal kan worden gebruikt voor het produceren van de kozijnen in de garages. In het kantoor kan het personeel zich richten op een product dat meer is dan alleen een kozijn. Een fit met de huidige bedrijfsvoering is in vele opzichten niet meer nodig: dit aparte bedrijf kan haar strategie volledig op het voordelige garageconcept richten conform de marketingmix van Borden en daarmee dus ook op de specifieke markt. Een van de aanbevolen alternatieven om het product bij de klant te krijgen is om in overleg te gaan met grote bouwmarkten zoals Praxis, Gamma, Multimate en Karwei. Als het lukt om dit concept in het assortiment van ten minste een van deze ketens te krijgen, wordt de marketingpushstrategie gebruikt om het product bekend te maken bij de klant. Bovendien hebben deze firmas al honderdduizenden klanten en kan iedere klant binnen een acceptabele straal een winkel bezoeken.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
D'Andrea & Evers Design, Enter
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/63475
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page