University of Twente Student Theses

Login

Het ontwikkelen van een interface voor een digitaal instrumentenpaneel

Maanen, Frank van (2012) Het ontwikkelen van een interface voor een digitaal instrumentenpaneel.

[img] PDF
5MB
Abstract:Dit verslag is geschreven naar aanleiding van een opdracht die ACTronics aangeboden heeft. ACTronics is een bedrijf uit Almelo dat auto elektronica zoals ECU’s, gasklephuizen en instrumentenpanelen reviseert en ontwikkeld. Sinds enige tijd zijn enkele werknemers, onder de bedrijfsnaam ID4Motion, bezig met het ontwikkelen van een digitaal instrumentenpaneel dat ingebouwd kan worden in nieuwe auto’s. Dit instrumentenpaneel vervangt de kilometerteller, bijbehorende klokken en waarschuwingslampjes en voegt dit samen in een modern groot scherm met een futuristische grafische interface. Door het exclusieve karakter van het instrumentenpaneel zal deze voornamelijk gebruikt worden in dure, exclusieve en sportieve auto’s welke met een kleine oplage geproduceerd worden. Om de verschillende functies van het instrumentenpaneel te kunnen gebruiken is een bediening nodig. Het doel van de opdracht is dus het ontwerpen van een gebruikersinterface voor een digitaal instrumentenpaneel. Om de interface, vanaf nu ook ID-control genoemd, te ontwerpen worden eerst enkele onderzoeken uitgevoerd om de wensen van de opdrachtgever en de gebruikers op papier te krijgen. Daarnaast wordt er onderzocht welke eisen er gesteld worden aan gebruikersinterfaces in auto’s aangezien de gebruiker van de interface in dit geval de bestuurder van de auto is. Dit brengt met zich mee dat de gebruiker, voor de eigen veiligheid, voornamelijk met het besturen van de auto bezig moet zijn. Er is tevens onderzocht welke personen de exclusieve sportauto’s kopen waar het instrumentenpaneel voor wordt ontwikkeld. Hieruit kwam naar voren dat het hierbij voornamelijk gaat om mannen van middelbare leeftijd met een riant inkomen. Dit type auto wordt door deze gebruikers eerder gekocht voor het imago dan de bijbehorende rijeigenschappen. Er is tevens een marktonderzoek geweest waarin vergelijkbare systemen en interfaces van meerdere autofabrikanten zijn geanalyseerd. Hieruit bleek dat er voor de interfaces in een auto drie veel gebruikte plaatsen zijn. Van deze drie locaties in het auto interieur, het stuur, het verticale gedeelte van het dashboard en de middenconsole tussen de voorstoelen zijn de laatste twee gekozen als mogelijke locaties van de ID-control. Tenslotte is er in de onderzoeksfase uitgezocht welke functies er door het uiteindelijke product bediend moeten worden en op welke manier deze functies in de bestaande grafische interface geïmplementeerd kunnen worden. Alle eisen zijn samengevoegd in een programma van eisen(PVE). In het PVE zijn de eisen per stakeholder vastgesteld. De wensen van de gebruikers zijn vervolgens door middel van fictieve personages visueel gepresenteerd door middel van een radar grafiek waarin op het gebied van gebruiksgemak en uitstraling waardes zijn toegekend aan meerdere hoofdeigenschappen van de interface. Met het PVE en de gevonden onderzoeksresultaten is begonnen met het ontwikkelen van meerdere concepten. Hiervoor is in het begin voornamelijk gekeken naar de manier van besturing. Uiteindelijk zijn er vier concepten verder uitgewerkt welke getoetst zijn aan de eerder opgestelde radar grafiek. Hieruit bleek dat een grote draaiknop het meest geschikt was door de intuïtieve en herkenbare functionaliteit. Met dit type interface is er vervolgens veel geprobeerd op het gebied van vormgeving. Uiteindelijk is, na het maken van veel schetsen en vormmodellen, een ontwerp gekozen waarin het logo van ID4Motion te herkennen was en welke de gewenste luxe en exclusieve uitstraling had. Met dit ontwerp is vervolgens een computermodel gemaakt waarin meerdere ontwerpkeuzes wat betreft de montage, elektronica en verlichting samen komen. Dit computer model is gebruikt om werktekeningen te produceren waarmee in de werkplaats een eerste prototype is vervaardigd uit aluminium. Dit eerste prototype bleek enkele verbeteringen nodig te hebben welke zijn doorgevoerd in een tweede computermodel. Er is onderzocht welke inkooponderdelen geschikt zijn en welke onderdelen op maat gemaakt moeten worden. Van de maatwerkonderdelen is tevens vastgesteld hoe deze geproduceerd kunnen worden. Het uiteindelijke resultaat is een computermodel en de bijbehorende werktekeningen die gebruikt kunnen worden om een tweede prototype te vervaardigen. Het product zal echter op zowel soft- en hardware nog verder uitgewerkt moeten worden.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:20 art studies
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/63142
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page