University of Twente Student Theses

Login

Heterogeniteit homogeniseren: het samenstellen van segmenten voor Wooncenter Filippo

Elshof, Maureen (2012) Heterogeniteit homogeniseren: het samenstellen van segmenten voor Wooncenter Filippo.

[img] PDF
911kB
Abstract:In dit verslag wordt de markt van WoonCenter Filippo onderzocht. Dit zorgt voor een basis voor het marketingbeleid en uiteindelijk voor aanbevelingen over hoe Filippo financieel beter kan presteren. De aanleiding voor een marketingplan is dat de markt voor woninginrichting krimpt en het aantal orders door particuliere klanten blijft achter. Het doel is om op basis van een beter klantinzicht de woonmarkt van Filippo te segmenteren, zodat het management beïnvloedbare homogene markten kan bewerken. Het is namelijk zo dat door middel van een juiste segmentatie bedrijven beter financieel presteren (Verhoef, 2003). De centrale vraag die gesteld is in het onderzoek is: “Hoe kunnen de woonbehoeften van de potentiele klanten van Filippo worden omgezet in een effectieve segmentatie?” Een antwoord op deze centrale vraag is gevonden door deelvragen op te stellen. Om deze deelvragen vervolgens te beantwoorden is een literatuuronderzoek en een praktijkonderzoek gedaan. Het praktijkonderzoek was een steekproef onderzoek onder 140 mensen in een winkelcentrum in de gemeente Deventer. Uit dit onderzoek blijkt dat mensen gesegmenteerd kunnen worden op de behoefte aan het soort interieur wanneer zij hun interieur kopen, op hun leeftijd en op hun geslacht. Daarnaast blijkt uit het literatuuronderzoek dat er ook nog andere variabelen zijn, zoals de eigenschappen die klanten zoeken in het product en hogere-orde behoeften. De beste manier om op psychologische wijze te segmenteren is op basis van levensstijl. Alleen segmenteren op basis van levensstijl biedt niet voldoende garantie voor een effectieve manier (en dus aantrekkelijke manier) om te segmenteren, maar in combinatie met de andere variabelen kunnen toch aantrekkelijke segmenten worden opgesteld. Belangrijke aanbevelingen zijn dat Filippo continu gegevens moet gaan verzamelen van klanten en daarnaast goed op de hoogte te blijven van de vakliteratuur. Ook moet Filippo goed aandacht besteden aan het implementeren van segmentatie en door het klantinzicht dat is verkregen kan op een effectieve wijze vervolgens gepositioneerd worden en ook kan de marketingmix hierdoor effectief ingevuld worden.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Wooncenter Filippo
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/62172
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page