University of Twente Student Theses

Login

Het ondersteunen van intrinsieke motivatie voor ontwikkeling naar meesterschap in de wijkzorg

Langevelde, W.S. van (2011) Het ondersteunen van intrinsieke motivatie voor ontwikkeling naar meesterschap in de wijkzorg.

[img] PDF
1MB
Abstract:In de huidige kenniseconomie is leren en ontwikkelen van medewerkers essentieel. Het creëren van een leerklimaat waarin mederwerkers hun eigen ontwikkelproces vormgeven is een belangrijk organisatievraagstuk. Dit onderzoek beschrijft een deel van een single case study bij een wijkteam binnen de thuiszorgafdeling van de Nederlandse zorginstelling Sensire. De vraag van Sensire richt zich op het creëren van een leerklimaat waarin professionals zich ontwikkelen in hun werk. Dit onderzoek richt zich op het ondersteunen van de intrinsieke motivatie van de professionals en hoe dit gebruikt kan worden voor de vormgeving van het leerklimaat. Voor de ondersteuning van intrinsieke motivatie wordt de self-determination theory (SDT) gebruikt, waarin de behoefte aan autonomie, competentie en verbondenheid centraal staan. Na een interventie in het contact tussen de professionals zijn er semi-gestructureerde interviews gehouden over hoe deze interventie ze ondersteund in hun werk en wat zij nog meer als ondersteunend ervaren. De conclusies zijn dat op het individuele niveau, het verzorgen van klanten, de behoeften binnen de SDT in hoge mate bevredigd worden. De uitdagingen voor het leerklimaat liggen met name op teamniveau, de samenwerking tussen de professionals, waarbij de autonomie en verbondenheid nog meer ondersteund kunnen worden. Het betrekken van de professional in de vormgeving van het werk op teamniveau verdient nog meer aandacht
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/61345
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page