University of Twente Student Theses

Login

De relatie tussen persoonlijkheid en motieven om gebruik te maken van Facebook en Hyves

Schaik, M.C. van (2011) De relatie tussen persoonlijkheid en motieven om gebruik te maken van Facebook en Hyves.

[img] PDF
667kB
Abstract:In deze studie is onderzocht wat de relatie is tussen persoonlijkheid en motieven om gebruik te maken van Facebook en Hyves. Nederlandse respondenten (n=204) vulden een online vragenlijst met daarin demografische gegevens, Sociale Netwerk Site (SNS) gebruik vragen, motieven om SNS te gebruiken en tot slot vragen over de BIG Five. Factoranalyse kwam tot 5 motieven: 1. Sociaal speurwerk en status updates. 2. Sociale connectie. 3. Applicaties en gelijkgestemden. 4. Evenement en tagging. 5. Verzoek en foto’s. Deze motieven werden vergeleken met de persoonlijkheidstrekken extraversie, neuroticisme, openheid voor ervaringen en meegaandheid. Verder werden er verschillen tussen Hyves en Facebook blootgelegd
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/61332
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page