University of Twente Student Theses

Login

“Are they ‘talking’ to us?” Een onderzoek naar de vorm en tekstassociaties bij verpakkingen.

Rekenji, Marina (2010) “Are they ‘talking’ to us?” Een onderzoek naar de vorm en tekstassociaties bij verpakkingen.

[img] PDF
292kB
Abstract:Wanneer we in de supermarkt keuzes moeten maken tussen een en hetzelfde product, wordt de keus medebepaald door de verpakking. In dit onderzoek wordt specifiek gekeken naar de vorm van de verpakking in combinatie met de productaanduiding. In dit onderzoek gaat het om flessen appelsap. De vorm van de flessen is bol of slank. De productaanduiding varieert tussen ‘light’ en ‘regular’. In dit onderzoek zal de impact van de verpakkingsvorm en de tekst op het label, op de productevaluatie onderzocht worden. Tevens wordt onderzocht welke gezondheidsgerelateerde evaluaties de consument vormt bij het zien van een bepaalde vorm en het lezen van de productaanduiding. Ook wordt er gekeken naar de impact van de verpakkingsvorm en productaanduiding op de smaakbeleving, de attitude ten opzichte van het product, aankoopintentie, en de designwaardering. De mate van congruentie tussen de vorm en productaanduiding is van invloed op de beoordeling van de productevaluaties. Tenslotte wordt gekeken naar de CVPA (Centrality of Visual Product Aesthetics). Deze schaal is ontworpen om de individuele verschillen, met betrekking tot de visuele productesthetiek, te meten. Consumenten die hoog scoren op de CVPA houden zich meer dan gemiddeld bezig met de visuele esthetiek, ongeacht de productcategorie of setting. De CVPA kan ook als een eigenschap van consumenten worden gezien. In dit onderzoek wordt gekeken of de effecten van productvorm en productaanduiding anders zijn voor mensen met een lage score op deze schaal in vergelijking met mensen met een hoge score op de CVPA schaal. De resultaten van smaakbeleving zijn als volgt. De drank geassocieerd met de bolle fles werd lekkerder ervaren ten opzichte van de slanke fles. De drank met de light productaanduiding werd lekkerder ervaren in vergelijking met de regular productaanduiding. Wat de gezondheidsperceptie betreft werden de volgende resultaten gevonden. Light drank, in vergelijking met de regular drank werd als gezonder ervaren. Een significant interactie-effect werd gevonden tussen het type fles en type drank. Het flesje met de ‘regular’ productaanduiding leverde een hogere score op de gezondheidsperceptie wanneer gepaard met bol gevormde fles,in vergelijking tot de slank gevormde fles. Bij de meting naar de attitude werd een positievere attitude verkregen bij de bolle fles. Een positievere attitude werd ook verkregen wanneer de fles een light productaanduiding bevatte. Uiteindelijk mochten de respondenten het design waarderen. De meest positieve waardering van het design werd verkregen bij de slanke fles. Een drieweg interactie werd uitgevoerd tussen het type fles, type drank en de CVPA. Er is een significant hoofdeffect gevonden tussen de CVPA en het type drank. Mensen die minder geven om design, gaven een positievere waardering aan het design wanneer de fles een light productaanduiding bevatte. Mensen die meer geven om design, gaven een positievere waardering aan het design wanneer bij de fles een regular productaanduiding aanwezig was.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/60577
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page