University of Twente Student Theses

Login

De invloed van de Big Five persoonlijkheidskenmerken op waargenomen privacy bij proximity marketing via Bluetooth

Wolde, R.W. ten (2008) De invloed van de Big Five persoonlijkheidskenmerken op waargenomen privacy bij proximity marketing via Bluetooth.

[img] PDF
441kB
Abstract:In dit onderzoek geeft een eerste aanzet in het inzichtelijk maken welke variabelen belangrijk voor de acceptatie van proximity marketing. Proximity marketing is een nieuwe vorm van marketing waarbij gebruik wordt gemaakt van de nabijheid van de gebruiker. Omdat de mogelijkheid om potentiële gebruikers te traceren voor vele privacyvragen zorgt, is er een conceptueel model opgesteld waarbij privacy centraal gesteld wordt. In dit model staan ook veronderstelde relaties tussen de Big Five persoonlijkheidskenmerken en de waargenomen privacy en de veronderstelde mediatoren tussen de waargenomen privacy en de acceptatieintentie. Uit het onderzoek komt dat geen van de Big Five persoonlijkheidskenmerken invloed hebben op de waargenomen privacy. Er is echter wel een directe invloed gevonden van waargenomen privacy op de acceptatie-intentie van proximity marketing via Bluetooth. Deze directe relatie wordt gemedieerd door de variabelen waargenomen nut, waargenomen risico en vertrouwen. Het model kan 62% van de variantie van de acceptatie-intentie bij proximity marketing via Bluetooth voorspellen
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/59577
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page