University of Twente Student Theses

Login

Hoe krijgt de fabrikant zijn product op het schap van de supermarkt

Verhoog, Chiara (2008) Hoe krijgt de fabrikant zijn product op het schap van de supermarkt.

[img] PDF
2MB
Abstract:Supermarkten krijgen steeds meer macht doordat er minder spelers in de markt zijn. Daarnaast wordt het aandeel private label producten groter, waardoor het voor levensmiddelenfabrikanten moeilijker wordt om hun product in het schap te krijgen. In deze bacheloropdracht is onderzoek gedaan naar category management in Nederlandse supermarkten en de relatie tussen supermarkten en fabrikanten. Het doel is het bepalen van de mogelijkheden voor de fabrikant om productopname in het schap beïnvloeden. Daarnaast zijn andere afzetkanalen onderzocht als mogelijke vervanging van het supermarktkanaal. De opdracht is uitgevoerd voor innovatiebureau SunIdee in Amsterdam. Uit het literatuuronderzoek blijkt dat category management een proces is waarbij de producten van de supermarkt worden ingedeeld in categorieën die vervolgens als aparte business units worden beschouwd. Hierbij wordt er samengewerkt met de fabrikant om beter te voorzien in de behoeftes van de consument, waardoor de verkoop van de categorie bevorderd wordt. In dit proces wordt bepaald welke producten er uiteindelijk in het schap komen en er zijn diverse stappenplannen om dit proces te doorlopen. De fabrikant is door middel van trademarketing betrokken bij het proces van de supermarkt en draagt onder andere shopperinformatie aan zodat de supermarkt tot een goed schap kan komen. Door middel van interviews met themakaarten, is er van 2 category managers van supermarkten en 9 trademarketeers van fabrikanten meer informatie verkregen over de werkelijke gang van zaken rondom category management, productintroducties, productontwikkeling en de relatie tussen supermarkten en fabrikanten. Daarnaast is er door middel van deskresearch onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van andere afzetkanalen. Uit dit laatste blijkt dat fabrikanten altijd afhankelijk zullen blijven van de afzet in het supermarktkanaal, een ander kanaal zal dat niet kunnen vervangen. Verkoop in andere kanalen maakt de fabrikant wel minder afhankelijk van de supermarkt en vergemakkelijkt opname in het schap door de productbekendheid.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
SunIdee
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:21 art forms
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58579
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page