University of Twente Student Theses

Login

De aansluiting van erfgoededucatie bij het nieuwe leren in het basisonderwijs : case study onderzoek naar ontwerp en implementatie van erfgoededucatie binnen de erfgoedprojecten van Erfgoed á la Carte

Gauw, Marlous (2008) De aansluiting van erfgoededucatie bij het nieuwe leren in het basisonderwijs : case study onderzoek naar ontwerp en implementatie van erfgoededucatie binnen de erfgoedprojecten van Erfgoed á la Carte.

[img] PDF
585kB
Abstract:Het project Erfgoed à la Carte heeft tot doel erfgoededucatie te integreren in het primair onderwijs. Hiertoe zijn vijftien samenwerkingsverbanden opgestart, waarbinnen erfgoedinstellingen en basisscholen samenwerken bij het ontwikkelen van erfgoedprojecten. Erfgoededucatie kan op een aantal manieren aansluiting vinden bij verschillende aspecten van het nieuwe leren. In dit artikel wordt bekeken op welke wijze dat binnen de erfgoedprojecten van Erfgoed à la Carte bewust of onbewust gebeurt in het beoogd, beschreven, geïnterpreteerd en uitgevoerd curriculum. Deze vraag wordt beantwoord aan de hand van een case study onderzoek van vijf casestudies, waarvan twee cases uitgebreid zijn onderzocht aan de hand van volledige onderzoeksinstrumenten en drie cases ondersteunende resultaten bieden. Met de resultaten uit deze vijf casestudies wordt een cross-case analyse uitgevoerd. De resultaten en conclusies vormen de basis voor praktische handreikingen, die zich richten op het gebruik van de verschillende begrippen rondom het nieuwe leren, het bewust overdenken van aansluiting tijdens het ontwerpproces en de manier waarop uiteindelijk aansluiting kan worden gevonden binnen producten. De handreikingen kunnen worden gebruikt bij het ontwikkelen van toekomstige erfgoedprojecten
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58382
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page