University of Twente Student Theses

Login

Triage op de spoedeisende hulp

Kleine, S. (2008) Triage op de spoedeisende hulp.

[img] PDF
248kB
Abstract:In vrijwel alle ziekenhuizen, zo ook bij Isala, is er sprake van een steeds grotere toestroom van patiënten naar de afdeling spoedeisende hulp. Hierdoor verstopt deze afdeling steeds vaker. Patiënten komen niet evenredig over de dag verdeeld binnen waardoor er wachtrijen ontstaan. Het proces van triage, zoals dat op 1 mei 2006 binnen Isala is ingevoerd, zorgt voor rangschikking van patiënten naar de medische urgentie van de klacht. Patiënten worden daardoor niet geholpen op volgorde van binnenkomst maar op basis van de medische urgentie van de klacht. In de kern gaat het om een kort vraaggesprek met de patiënt, met mogelijk een kort onderzoek, om de urgentie van de klacht vast te stellen. Hieraan wordt een kleurcode gekoppeld welke de urgentie aangeeft en de maximale wachttijd waarbinnen de patiënt gezien moet worden door een arts. Het kwaliteitsaspect is de laatste jaren van steeds groter belang geworden in de zorg, zo ook binnen de Isala klinieken. Ook het triagesysteem is gebonden aan kwaliteit. De vraag is hoe staat het met de kwaliteit van het systeem. Hoe presteert de afdeling op het gebied van triage en zijn er mogelijke zwakke plekken in het systeem? Het doel van dit onderzoek is om de afdeling spoedeisende hulp inzicht te geven in de kwaliteit èn kwaliteitsontwikkeling van het gevoerde triagesysteem.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Isala Klinieken
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Health Sciences BSc (56553)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58119
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page