University of Twente Student Theses

Login

Integratie en implementatie van ICT ter ondersteuning van de beginnende geletterdheid

Althanning, Andrea (2005) Integratie en implementatie van ICT ter ondersteuning van de beginnende geletterdheid.

[img] PDF
222kB
Abstract:In voorgaande jaren is er onderzoek gedaan naar het effect van het taal-software programma Clicker. Dit software programma is ontwikkeld ter ondersteuning van de beginnende geletterdheid, zelfstandig en samenwerkend leren. Onderzoekers en leerkrachten werken samen aan het gebruik, de implementatie en integratie van het computerprogramma. Uit een onderzoek dat vorig jaar is uitgevoerd is gebleken dat er, na vier computersessies met Clicker, geen overtuigend bewijs bestaat dat het programma een bijdrage kan leveren aan de training van de beginnende geletterdheid in groep 1 en 2. Onderzoekers zeggen dat dit niet aan het instrument ligt maar aan de manier van implementatie. In dit onderzoek is op een basisschool in Enschede (n=14) onderzocht of vermeerdering van de frequentie, in dit geval acht tot tien keer, van computersessies en een andere manier van implementatie effect hebben op enerzijds attitudes en vaardigheden van leerlingen en anderzijds de attitudes van de docent. Analyses van de toetsgegevens leveren bewijs op dat er met deze aanpassingen wel een leereffect bestaat op de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid door deelname aan Clicker. Uit de attitude vragenlijst blijkt dat er bij zowel docent als leerlingen een positievere houding ontstaan is t.o.v. computers, na het gebruik van Clicker.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
UT/CRC
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/50904
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page